Povinná instalace inteligentních tachografů druhé verze
Co je inteligentní tachograf verze 2 ?
Chytrý tachograf verze 2 (také označovaný jako G2V2) je pokročilé záznamové zařízení pro silniční nákladní vozidla a autobusy, které navazuje na předchozí generace tachografů. Mezi klíčové vlastnosti patří automatické rozpoznání překročení státních hranic, zaznamenávání míst nakládky a vykládky, dálkové stahování dat a zvýšená ochrana proti manipulaci.

Právní rámec a termíny v ČR / EU
Nařízení EU stanovená pro rozdílné generace tachografů byla implementována i v České republice prostřednictvím aktuálních informací na webu Ministerstvo dopravy ČR a dalších odborných zdrojů.
-
Od 21. srpna 2023 musí být všechna nově registrovaná vozidla nad 3,5 t vybavena chytrým tachografem verze 2.
-
Vozidla registrovaná před tímto datem a už provozovaná v mezinárodní přepravě musí provést výměnu:
-
Vozidla s analogovým nebo starším digitálním tachografem: do 31. prosince 2024.
-
Vozidla s chytrým tachografem první generace (G2V1): do 18. srpna 2025.
-
-
Dodávky a lehká užitková vozidla s hmotností nad 2,5 t využívaná pro mezinárodní přepravu nebo kabotáž: od 1. července 2026 musí být vybavena tachografem verze 2.
Proč je výměna nutná
-
Nová generace tachografů umožňuje automatické zaznamenávání hranic a polohy vozidla, čímž usnadňuje kontrolu dodržování pravidel příhraniční a mezinárodní přepravy (např. boj proti kabotáži).
Zvyšuje bezpečnost silničního provozu, zajišťuje lepší dohled nad dobou řízení a odpočinku řidiče a chrání před únavou a riziky zdravotními či bezpečnostními.
-
Dopravci, kteří vozidla nevybaví včas, riskují sankce, včetně pokut a případného omezení provozu v mezinárodní dopravě.
Dopady pro dopravce v Česku
-
Dopravci s vozidly nad 3,5 t určenými pro mezinárodní přepravu by měli nejpozději do 31.12.2024 vyměnit starší typ tachografu (pokud mají analog či digitální první generace).
-
Ti, kdo již mají chytrý tachograf první generace (G2V1), by měli nejpozději do 18.8.2025 instalovat verzi 2.
-
Pro lehké užitkové vozy s hmotností nad 2,5 t v mezinárodní dopravě je třeba se připravit na 1.7.2026 jako termín pro přechod na verzi 2.
-
V praxi to znamená: plánování výměny, výběr zařízení, autorizovaný servis, kalibrace nového tachografu a úprava vnitřních procesů (stahování, archivace dat).
-
Dopravci by měli zohlednit servisní kapacity a možné výpadky – výměna není čistě administrativní záležitost, vyžaduje technickou implementaci.



